Saltar a la zona de continguts
Estratègia i innovació

El CFO del 2024: focus en la sostenibilitat i el talent.

Als CFO espanyols els sedueix l'oportunitat de negoci que representa la sostenibilitat i els inquieten la tresoreria i l'atracció i retenció de talent per a l'àrea financera.
CFO 2024
Categoria
Estratègia i innovació
Tipus de contingut
Actualitat
Escrit per
Redacció
Temps de lectura
10 minuts
Publicat
20 Juny 2024
El CFO davant del repte empresarial de la transformació sostenible”. És el títol del CFO Frontline Report 2024, que enguany posa el focus en la regulació ESG i les noves obligacions de report de l'estat no financer de les empreses. Una responsabilitat que recau de ple en la Direcció Financera, com es va posar de manifest durant la presentació oficial a València del baròmetre elaborat per Bankinter.

El CFO Frontline Report en quatre titulars

“Esperem que aquest estudi sigui una eina d'ajuda i aporti una visió valuosa sobre com les empreses espanyoles estan abordant la sostenibilitat”, va dir en presentar l'informe Javier Hernández Bermejo, director de Mitjanes Empreses de Bankinter.

  • La preocupació s'estabilitza o tendeix a reduir-se després d'una etapa de gran incertesa. Aquest indicador —la incertesa— perd pes com a valor general en un rànquing que encapçalen la tresoreria, el nombre i el talent de les persones del Departament Financer i la legislació financera i comptable.
  • Satisfacció professional: el 92% dels CFO perceben estabilitat i progressió en la seva carrera. I el 70% consideren que la seva funció té un caràcter estratègic.
  • La visió de les qüestions ESG per part del CFO se centra més en el compliment i la regulació, per necessitats pràctiques, que no pas en la seva capacitat de liderar la transformació del negoci. Però sí que valoren majoritàriament (60% dels enquestats) les oportunitats d'inversió i finançament que ofereix la sostenibilitat.
  • Només el 9% dels CFO consultats pensen que el principal focus de la seva activitat són les qüestions ESG. De moment, només el 24% té sota la seva gestió l'àrea ESG. I la majoria —sis de cada deu— veu els objectius de l'empresa alineats amb la dimensió ESG.
Els CFO parlen: la part qualitativa de l'informe

Els CFO parlen: la part qualitativa de l'informe

La presentació de l'informe a València va permetre escoltar els testimonis de directors financers de companyies espanyoles en dues taules rodones moderades per dos subdirectors generals de Bankinter: Luis Sáenz de Tejada, director de Sostenibilitat, i Emma Montserrat, directora de Banca Corporativa.

1. El CFO és una figura fonamental a les companyies i normalment està sotmès a molta pressió

Se li exigeix competència professional financera, però també una visió estratègica de la companyia, segons Luis Sáenz de Tejada. Una visió que el dirigeix a tenir un paper fonamental en l'estratègia transversal de sostenibilitat dins l'organització i cap als grups d'interès. “El CFO té una visió a llarg termini de la companyia, i la sostenibilitat és una peça essencial. Sense ella, les companyies no existiran. És més una marató que un esprint. L'important és que cada dia has de fer un pas per a aquesta marató. Enfocar-te en el llarg termini, però sense oblidar que si no fas passos no hi arribaràs”, va dir Luis Sanz, director d'Inversions d'Atitian Group.

2. El compliment de les qüestions ESG s'imposa a la Direcció Financera al rol transformador que se n'espera

El CFO, segons el CFO Frontline Report, se sent avui més un auditor i un informador: es queda en els números. Però anem cap a un escenari en què es valoraran les transformacions reals sota el lideratge del responsable financer. Cal accelerar fins i tot per sobre del que marca la regulació. A la Direcció Financera s'imposa una estratègia que passa per coordinar, prioritzar i posar ordre. ”Fer un mapeig, llistar les iniciatives, relacionar aquestes iniciatives amb els projectes interns i els indicadors corporatius, i començar a treballar a partir d'aquí. El que et ve imposat ho has de fer, però ho has de filar tot. És molt important l'ordre en què ho vas fent”, va explicar Daniel Soler, CFO de Power Electronics.

3. Un millor rendiment en sostenibilitat es traduirà en un millor finançament i accés a inversions

“Les empreses, amb els seus informes ESG, aconsegueixen millors posicions i una millor competitivitat, i fins i tot finançament”, va sostenir Daniel Ramos, Green Leader d'FI Group. Com va assenyalar Emilio Barberá, gestor sènior de Gestió d'Actius de Bankinter, “el regulador ha tingut una visió de 360 graus en regular la sostenibilitat, al incloure-hi el finançament, des de la primària als mercats secundaris. El teu competidor t'empeny (a la sostenibilitat), el teu client principal i també el finançament t'hi empenyen. S'integren els riscos de sostenibilitat en la gestió d'actius i en la presa de decisions d'inversió”. En el mateix sentit adverteix Agustín Melcior, CFO de Global Omnium: “Els inversors estan posant criteris ESG i, si no els compleixes, ni tan sols t'aniran a veure”.

4. La regulació accelera la transformació, però, alhora, està creant asimetries entre sectors i mercats

Les empreses europees poden perdre competitivitat enfront de països amb menys càrrega reguladora. Fins i tot la Inflation Reduction Act (IRA), que cerca la reindustrialització dels Estats Units, és un exemple a seguir, segons els CFO espanyols. “Els americans són molt més pràctics que els europeus amb aquest nou pla Marshall que és la Inflation Act. Es poden crear asimetries entre mercats. I poden afectar la supervivència d'empreses”, adverteix Francisco Benedito, cofundador i CEO de Climate Trade.

5. La regulació no ha fet més que començar

La Directiva d'informes de sostenibilitat corporativa (CSRD), la Taxonomia europea i els Estàndards europeus d'informes de sostenibilitat (ESRS) marquen un camí sense retorn per a l'estandardització de les qüestions ESG, però la regulació està en evolució constant i posa a prova la capacitat de la Direcció Financera. “Aquesta regulació comença a exigir molt d'esforç en report, en informació i en auditories no financeres”, subratlla Emma Montserrat.

La regulació accelera la transformació, però, alhora, està creant asimetries entre sectors i mercats

6. Hi ha emissions impossibles de reduir

L'Acord de París i els diferents mecanismes implantats internacionalment miren de donar resposta als sectors industrials de més difícil descarbonització. Les compensacions de petjada de carboni i els mercats d'emissions permeten sortir del pas, però patirem d'aquí al 2050. “Hi ha emissions que és impossible reduir, després cal comprar certificats d'emissions”, sosté Francisco Benedito. “Nosaltres treballem amb pràcticament tot l'IBEX-35 i sense compensació de petjada de carboni avui no seríem aquí”, reconeix el cofundador de Climate Trade.

7. La sostenibilitat i el seu impacte en el benefici

La percepció de les qüestions ESG com una despesa ha passat a la història. La sostenibilitat és exigida i valorada per clients, empleats i proveïdors, a més d'inversors. El següent pas és quantificar el seu impacte en el negoci. “Volem mesurar, quan passi un temps, tota aquesta inversió econòmica i en recursos humans, quants clients ens ha portat. I no és una ràtio fàcil de mesurar. Hem tingut un benefici i de quant ha estat?”, es va preguntar Julio Artillo, director financer corporatiu de GrupoTec, per a qui és possible que el resultat sigui que les inversions en sostenibilitat han donat un benefici marginal. I, per tant, caldrà fer un pas més.