Presentació del 5è CFO Frontline Report a Sant Sebastià
Transparència i control humà: l'automatització financera als temps de la IA
L'informe, després de preguntar a 200 empreses de 15 sectors, sondeja l'ànim, la càrrega de treball i els reptes principals del CFO, i analitza la maduresa de l'automatització de processos (RPA) a l'àrea financera. Un retrat de la funció i la professió financera que s'ha convertit en un referent a Espanya.
Transparència i control humà: l'automatització financera als temps de la IA.
L'informe, després de preguntar a 200 empreses de 15 sectors, sondeja l'ànim, la càrrega de treball i els reptes principals del CFO, i analitza la maduresa de l'automatització de processos (RPA) a l'àrea financera. Un retrat de la funció i la professió financera que s'ha convertit en un referent a Espanya.

10 consells per a l'abordatge de l'RPA (Robotic Process Automation)
Les dades del CFO Frontline Report i les entrevistes amb els directors financers cristal·litzen en deu consells per automatitzar amb èxit a les organitzacions:
1 Automatitzar no és opcional. No avançar implica perdre capacitat de reacció, arribar tard a la informació i quedar fora del ritme real del mercat.
2 Decidir amb rigor és més important que decidir ràpidament. Cal ajustar la solució a la mida i la realitat de l'empresa.
3 Prioritzar per impacte i esforç. Començar on el valor és immediat. Perquè, a més, permet convèncer els nostres que aquesta tecnologia és útil. Es tracta de construir credibilitat interna.
4 Gestionar l'automatització com a procés humà, no només tècnic. Amb formació, també a l'equip financer. Abandonar projectes sense una explicació clara erosiona la credibilitat i dificulta qualsevol iniciativa posterior.
5 Pensar la destinació abans de dissenyar el camí. Abans d'automatitzar, és imprescindible definir on es vol arribar i per què, sense perdre la flexibilitat necessària.
6 La millora contínua és una responsabilitat del lideratge financer. L'automatització no és una fita, és un hàbit. Qüestionar, revisar i optimitzar subprocessos és el que permet trobar palanques noves d'eficiència i valor.
7 Acabar és tan important com començar. Un dels riscos més repetits és la proliferació de projectes que es queden a mitges. Continuïtat i focus multipliquen el retorn de la inversió.
8 Invertir en automatització és invertir en el rol del CFO. L'enfocament es desplaça cap a l'anàlisi, el negoci i la presa de decisions. Automatitzar és crear espai per aportar valor on realment importa.
9 Començar des del coneixement propi abans de recolzar-se en tercers. Això permet dialogar d'igual a igual amb partners, exigir solucions rellevants i maximitzar el valor del suport especialitzat.
10 Perdre la por: el risc més gran és no actuar. El missatge final és clar: no fer res és el risc més gran. Especialment en empreses més tradicionals, l'automatització ofereix més oportunitats que amenaces en termes d'eficiència, rendibilitat i control. L'automatització no elimina valor; el desplaça cap a on és més estratègic.
Una orquestra compassada i sense por d'equivocar-se

Fa quinze anys que a Orbea van començar a automatitzar processos. La seva directora financera, Nagore Larrabeiti, té clar que l'automatització és sinònim d'eficiència i dedicació a allò que és important. “Allò d'avui ja és passat. Si hem de prendre una decisió i la informació d'avui la tens d'aquí a un mes i mig, ja no val per res, vas tard”
La incorporació de talent jove ha multiplicat la innovació: són molt autodidactes i arriben amb iniciativa, però han de complementar aquestes capacitats amb el coneixement profund dels processos que atresoren els més veterans. “És un repte que tots anem compassats”, va assenyalar la CFO d'Orbea a la presentació a Sant Sebastià. “I hem de fer que tots els grups creixin de manera conjunta”.
Una de les preocupacions expressades en el debat i en el baròmetre mateix de Bankinter és si s'està invertint amb sentit en IA i automatització. ”Mai no sabràs si estàs invertint en el que és correcte o no. Cal continuar fent coses, aquesta roda et porta i ja no pots baixar. I possiblement tindrem equivocacions, vindrà una altra tecnologia millor, el que hem invertit no valdrà, però ens haurà ajudat en la nostra feina”
Sense oblidar l'important: l'essència de les persones, la seva visió, la capacitat de “veure i d'olorar una dada”, d'aprofitar l'oportunitat, de disposar avui de més escenaris. “Cal aprendre a conviure-hi, no tenir-ne por. Òbviament, d'aquí a 5 anys hi haurà altres coses, però si no hi has anat creixent, d'aquí a 5 anys estaràs obsolet”, apunta la directora financera d'Orbea.
“Aquesta roda et porta i ja no pots baixar. I possiblement tindrem equivocacions, vindrà una altra tecnologia millor, el que hem invertit no valdrà, però ens haurà ajudat en la nostra feina”
I des del coneixement profund de la mateixa empresa, prendre decisions que no han de coincidir amb les d'altres companyies. Mantenir el teu propi ritme. “Has de saber en quin moment ets del teu cicle vital. Això és qüestió de començar i anar a poc a poc. No val de res començar la casa per la teulada, perquè les frustracions al llarg del camí també arriben” i poden afectar els equips, segons Nagore Larrabeiti.
“Penso que cal escoltar, preguntar, saber del que t'expliquen, si per a tu és prioritari o no. Els grans projectes no sorgeixen de la nit al dia, del zero al cent. Cal passar per tots els estats”, recomana la CFO d'Orbea.
I va acabar amb un consell de gran valor a l'hora d'abordar l'automatització i la introducció de la IA: “Jo sempre dic: tingues en compte quines persones tens, quines dades són teves i quins processos coneixes molt bé. Em sembla un punt de partida molt bo”.
La IA és una eina, però el control és nostre.
En empreses petites, mitjanes o grans, la funció financera és la mateixa. Per això és molt més fàcil estandarditzar i escalar eines d'automatització que en altres àrees.
Per a Maite Etxarri, CFO de Mirai Investments Sinderor, l'automatització a l'àrea financera, a més, és intrínseca a un sector com el seu, en el qual la fiabilitat i la millora operativa són essencials: fer més tones amb menys persones. “L'aplicació en els processos més financers és la mateixa”.
Tampoc cal divinitzar l'automatització com una cosa perfecta: no tot és or en el dia a dia i no podem prescindir de la intervenció humana. “Hi ha molta barreja, com jo dic, de formats diferents, sistemes diferents, formes d'arribada diferents. Un cop ho tens muntat, tant se val processar 100 que 1.000, que 100.000, però sempre queda alguna cosa que ha de ser gestionada per persones”.
Per a Maite Etxarri és crucial que la tecnologia no ens superi. “Penso que la tecnologia ha d'acabar sent transparent per a l'usuari. No m'agrada el concepte de la IA com una caixa negra. La IA és una eina, però el control és nostre”.
“Penso que la tecnologia ha d'acabar sent transparent per a l'usuari. No m'agrada el concepte de la IA com una caixa negra. La IA és una eina, però el control és nostre”
“Una de les coses que l'obliguem a fer (a la IA) és documentar-se a si mateixa, és a dir, que documenti pas a pas què és el que està fent, com està calculant. Perquè, si no, un any després no se'n recorda ningú i diràs: com obté aquesta dada”, va subratllar la directiva de Sidenor.
Estem en un moment aclaparador en què els canvis se succeeixen i cal saber parar i ordenar. Però serà apassionant, tal com assenyala la CFO de Sidenor, i fòrums com els organitzats per Bankinter són una oportunitat per escoltar altres experiències i saber com s'està invertint i amb quins resultats.
Automatització: eficiència, control i qualitat.
La tecnologia, com assenyalen tots els CFO consultats aquest any, no és un fi en si mateixa. Per a Miguel Durán, director de Transformació i Intel·ligència Artificial de Bankinter, el que ens interessa és el que aporta a l'eficiència de les operacions. Però, sobretot, el seu impacte en el compte de resultats: “Es tracta d'una oportunitat de competir millor en qualsevol mercat on siguis”.
“Si no generes unes condicions de confort perquè els treballadors de l'empresa se sumin a aquest canvi, el que generaran són anticossos”
I l'àrea financera, tal com assenyala el CFO Frontline Report de Bankinter, ha liderat històricament la innovació tecnològica, en inversió i en execució. “Aquesta voluntat de ser més eficient sempre ha estat a les àrees financeres: després de l'eficiència ve el control i després del control ve la qualitat”, va assenyalar Miguel Durán.
Durant la taula rodona a Sant Sebastià es va conversar àmpliament sobre la importància de la cultura de la transformació: fer les coses malament genera frustracions i ja de per si mateix hi ha certa resistència al canvi per la por que genera la IA.
“Si no generes unes condicions de confort perquè els treballadors de l'empresa se sumin a aquest canvi, el que generaran són anticossos”, va dir el director d'IA de Bankinter, per a qui la formació és crucial en matèria d'IA.
“Crec que serà un encert automatitzar tot allò que és repetitiu i manual per poder dedicar temps precisament a extreure el màxim valor de la intel·ligència artificial en la presa de decisions, en la generació d'informació, en la personalització de servei per als clients”, va observar Miguel Durán.
“Serà un encert automatitzar tot allò que és repetitiu i manual per poder dedicar temps precisament a extreure el màxim valor de la intel·ligència artificial en la presa de decisions, en la generació d'informació, en la personalització de servei per als clients”
Un error comú a les empreses és centrar el focus en el retorn de la inversió (ROI) en matèria d'IA, perquè pot deixar fora àrees en què no està tan clara la rendibilitat i crear disfuncions. Sense ser un fi en si mateix, ha de penetrar a tota l'organització, segons els intervinents al fòrum.
“En IA el retorn de la inversió no pot ser l'únic driver a l'hora de decidir on inverteixes. Hi ha d'haver una reserva també per a altres àrees que no es poden quedar enrere”, va indicar Miguel Durán.
